Teemu Arina: Biohakkerointi on enemmän kuin trendi



Teknologia-asiantuntija, tietokirjailija ja yrittäjä Teemu Arina mittaa omaa kehoaan ja mieltään älypuhelimella ja muilla laitteilla.  ”Oma terveys kiinnostaa. Apteekkeilla on monia mahdollisuuksia palvella yhä enemmän ja yhä uusia omasta hyvinvoinnistaan kiinnostuneita kuluttajia hyödyntämällä digitalisaatiota  toimintansa kehittämiseksi”, hän sanoo.

Teemu Arina on digitaalisen työn, oppimisen ja johtamisen asiantuntija, tietokirjailija ja kasvuyrittäjä. Lisäksi hän on biohakkeri, joka suhtautuu kehoonsa kuin monimutkaiseen järjestelmään tavoitteenaan oman kehon syvällinen ymmärtäminen mittausten ja kokeilujen avulla.

Miehen mietteitä palvelujen digitalisaatiosta on hyvä kuunnella herkällä korvalla, sillä digitalisaatio on tullut jäädäkseen ja apteekeilla on siinä tärkeä rooli. 

 Ihmiset ovat entistä tarkempia omasta terveydestään sekä hyvinvoinnistaan ja niihin liittyvä kulutus kasvaa koko ajan. Kuluttajat ovat myös yhä vaativampia, teknisesti edistyneitä ja tottuneita asioimaan 24/7-maailmassa. Oman terveyden ja hyvinvoinnin optimointi kiinnostaa ja kysymys on lähtökohtaisesti systeemiajattelusta. Ihminen on järjestelmä, joka linkittyy ympäristöönsä: Mitä kehossani  tapahtuu, kun syön, nukun tai liikun? Miten voin voida paremmin? Näitä asioita on myös entistä helpompi mitata, kun tarjolla on monenlaisia älylaitteisiin saatavia sovelluksia, mittareita ja laitteita. Kysymys kuuluukin, miten apteekit voivat ottaa tästä ajattelusta ja megatrendistä kiinni liiketoimintansa vahvistamiseksi ja palveluiden kehittämiseksi pitkällä tähtäimellä, hän  haastaa.

Apteekkien nykyiset palvelut ja tarjonta kasvavat

Digitalisaatio haastaa perinteistä apteekkimaailmaa jatkossakin. Big datan hyödyntäminen sekä yhteistyö erilaisten palveluntarjoajien kanssa lisääntyy.

 Samalla tavalla on käynyt kirjastolle, joka on ollut sivistyksen tärkeä tukipylväs. Kirjastoa on tarvittu, jotta mahdollisimman moni on päässyt kirjoihin ja tietoon käsiksi varallisuudesta ja elinoloista riippumatta. Sitten tulivat Internet ja Google, jolla on sama missio. Kuluttajalähtöisyys on tullut jäädäkseen. Mitä kirjastot tai apteekit voisivat oppia tästä uudesta kuluttajalähtöisestä ilmiöstä ja kehittää ketterästi toimintaansa, Teemu Arina sparraa.

Tulevaisuudessa apteekeilla on yhä paremmat mahdollisuudet nykyisen tarjontansa lisäksi tarjota niin laajempaa konsultaatiota kuin myös erilaista välineistöä esimerkiksi omahoitoon ja mittaamiseen. Hyvinvoinnin monipalvelu tulee ilmenemään kokonaisvaltaisesti.

–  Tarve fyysiselle lääkärikäynnille vähenee, apteekeista löytyy yhteys lääkäripalveluihin etänä. Lisäksi asiakas ei joudu hankkimaan omahoitoon haluamiaan tai tarvitsemiaan laitteita mistä tahansa, vaan ne saadaan omasta apteekista ja sen verkkokaupasta. Tärkeää on myös, että laitteiston lisäksi saa neuvontaa ja tietoa. Univaikeuksien saaja saa  unilääkkeitä, mutta myös neuvoa ja vinkkejä tuotteista, joilla itse voi mitata untaan ja biorytmiään sekä ymmärtää paremmin itseään nukujana ja löytää itselle sopivin nukkumisrytmi. Liiketoimintamielessä kysyntä kohtaisi tarjoaman positiivisesti, hän innostuu.

Henkilökohtaisesta on tullut sosiaalista mobiilin myötä

Arina huomauttaa, että erilaiset laitteet ja välineet ovat myös lifestyle-mielessä kiinnostavia, sillä sosiaalinen jakaminen omista terveys- ja liikuntasuorituksista on yhä yleisempää.

Yksityisestä aiheesta on tullut mobiilin myötä sosiaalista jakamista. Tiedoista tulee viihdettä. Niitä jaetaan ja esimerkiksi perheen kesken tai kaveriporukassa pidetään askelkisa ja jaetaan oma lenkkireitti. Myös elämäntapamuutoksissa ja sairauden kanssa kamppaillessa jakaminen on tärkeää. Ihminen on sosiaalinen ja jakamisen kautta saadaan voimaa toisilta. Esimerkkinä tästä on vaikkapa se, miten pitkäaikaissairaat kommunikoivat tietyillä sivustoilla. Sieltä saadaan vertaistukea ja oppia. Miten apteekit voivat olla mukana näissä – tai luoda omia sivustoja ja sovelluksia, joihin voi viedä omia tietojaan ja jakaa niitä muille?

Kaikki hakevat roolejaan

Digitalisaation mukanaan tuomia uusia palveluita ja tuotteita olisi luontevaa löytyä apteekkeista. Yhä uudet toimijat tuotteistavat palveluitaan yrityksille, hyvinvointitoimijoille sekä terveyskauppoihin. Myös siellä mietitään tarkasti, mitkä voisivat olla uusia palveluita ja oheistuotteita niiden tarjonnassa.  

 Kaikki ovat tällä hetkellä enemmän tai vähemmän omissa poteroissaan. Internetin myötä on kuitenkin tultu vääjäämättä toisten toimialoille, joten on syytä kartoittaa uudenlaisia yhteistyömalleja. Vakuutusala, lääkefirmat, personal trainerit – kaikki hakevat roolejaan.  Ja sanoisin, että omahoito on se nouseva juttu, joka tulee muutamaan bisnesmalleja ja tuo uusia bisneskategorioita. Kohderyhmiä on paljon ja asiakkaan näkökulmasta ketjun voisi rakentaa fiksumminkin. Kaikille on varmasti tilaa hoitaa asiakkaan sairautta ja lisätä terveyttä, teknologia-asiantuntija haastaa.  

Teemu Arina on yksi 16.9 Finlandia-talolla järjestettävän ”Uudistuva apteekki” -huippuseminaarin keynote-puhujista.  

Tutustu lisää aiheeseen ja katso seminaarin koko ohjelma

 

 

 

 


 

Omien tietojen hallinta
Tilaus
 Rivejä:0 kpl
 Yhteensä:0,00 €
Kirjaudu ARMAKSEEN
Käyttäjätunnus:
Salasana:
Kirjaudu Rekisteröidy